Friday, May 7, 2010

Κομφουκιανισμός

Ο Κομφουκιανισμός είναι η πιο διαδεδομένη θρησκεία στη Κίνα. Η ίδια βασίζεται στην ηθική διδασκαλία του Κομφούκιου (551-479) καθώς και σε παραδοσιακό υλικό θρησκευτικό και ηθικού χαρακτήρα που μελέτησαν αυτός και οι μαθητές του. Η θρησκεία αυτή έχει διαδοθεί κυρίως στην Κίνα, στην Ιαπωνία, στην Κορέα και στο Βιετνάμ.
Στην εποχή του ο κινεζικός λαός σπαρασσόταν από εμφύλιους πολέμους στους οποίους η κεντρική εξουσία της δυναστείας Τσε αδυνατούσε να επιβληθεί, ο Κομφούκιος αφιέρωσε την ζωή του στη διαμόρφωση ηθικό-θρησκευτικού συστήματος που θα επέφερε  τις βάσεις για μια αρμονική κοινωνία.
Η βάση αυτή ήταν περισσότερο ηθική παρά θρησκευτική. Ήταν αντίθετος με τις δεισιδαιμονίες με τις οποίες το πλήθος είχε ταυτιστεί.
Πίστευε ότι η κοσμική τάξη ταυτίζεται με την ηθική τάξη, δίδαξε την αρετή ως προϋπόθεση για τη συντήρηση της κοινωνίας.
Σύμφωνα με την διδασκαλία του η «αυτάρκης πραγματικότητα» (τάο η ντάο) από την οποία έχουν δημιουργηθεί τα πάντα, αποτελεί δημιούργημα του Ουρανού. Ο Ουρανός θεωρείτε ο θεμελιωτής της αρετής , η οποία στην πλέον απόλυτη μορφή της είναι η καλοσύνη, «μητέρα» όλων των αρετών. Αυτή ονομάζεται Ζέν. Η σημασία της λέξης αυτής  είναι  της αυτοεπιβολής, που προϋποθέτει τον πλήρη αυτοέλεγχο για την εξάλειψη όλων των επιθετικών ενστίκτων και αρνητικών συναισθημάτων, που βρίσκονται μέσα στον άνθρωπο. Η ενάρετη συμπεριφορά επιβάλλει την αγάπη στον πλησίον, με συγκεκριμένο τρόπο. Έτσι  ό άνθρωπος πρέπει να μάθει να αγαπά πρώτα την οικογένεια του, ακόλουθος  να την επεκτείνει στα μέλη της κοινωνίας και τέλος να συμπεριλάβει και την πολιτεία της οποίας ο ηγεμόνας είναι ο γιος του Ουρανού και πατέρας όλων των υπηκόων του.
Η Κομφουκιανή αρετή επιβάλει την ευσέβεια (χιάο), μέσω της οποίας επιτυγχάνεται η σύνδεση από την μία των ζωντανών με τους νεκρούς προγόνους τους και από την άλλη των ατόμων με το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο.
 Η Κομφουκιανική ευσέβεια εκφράζεται στις εξής 5 αμοιβαίες σχέσεις δικαιωμάτων και καθηκόντων (Βού Λού).
  1. καλοσύνη του άρχοντα-νομιμοφροσύνη του άρχόμενου.
  2. αγάπη του πατέρα – υπακοή του γιου.
  3. αγαθότητα των ηλικιωμένων – σεβασμός των νέων.
  4. δικαιοσύνη του συζύγου – υπακοή της συζύγου.
  5. αμοιβαία πίστη μεταξύ φίλων.
Παράλληλα η πρώτη αρετή (Ζέν) συμπληρώνεται με τις 4, που πηγάζουν από αυτήν και που είναι η


  1. τιμιότητα(ι),


  2. η παραδοχή η συμφωνία η συνταίριασμα (λι),


  3. η αλήθεια(σιν)


  4. και η σοφία (τσι)
  1. Οι παραπάνω αρετές καθιστούν τον άνθρωπο ευτυχή και ευγενή. Όπως και στον Πλάτωνα έτσι και στη Κομφουκιανική διδασκαλία η τέχνη της διακυβέρνησης είναι ο μόνος τρόπος για την επιβολή της ειρήνης και της ευημερίας σε όσο γίνεται μεγαλύτερο αριθμό ανθρώπων.


  2. Η διδασκαλία του Κομφουκιανισμού έχει κωδικοποιηθεί σε δύο συλλογές βιβλίων., Τα «Πέντε βιβλία»(Wu-King) που τα έγραψε ο  Κομφούκιος 1.(Το βιβλίο των μεταβολών), 2.(Το Βιβλίο των πηγών), 3.(Το Βιβλίο των ωδών),4.(Το Βιβλίο των ιεροτελεστιών), 5.(Το Βιβλίο Άνοιξη και Φθινόπωρο).
    Και τα «Τέσσερα Βιβλία» (Sze-chu)  που έγραψαν οι μαθητές του 1. οι (Διάλογοι) του Κομφούκιου με τους μαθητές του και τους ηγεμόνες , 2. η (Μεγάλη διδασκαλία),3. η (Διδασκαλία της μεσότητας4. και το βιβλίο του φιλόσοφου Μένγκ-Τσέ

No comments: